2.6.13

Εξάσκηση ορθής γραφής



Ορθογραφία με διασκεδαστικό τρόπο για όλους τους μαθητές

Φωτογραφία: Eine Kleine Deutschkiste hat Probleme mit dem Diktat
Υπαγόρευση – καταγραφή – αξιολόγηση. Με αυτά τα τρία βήματα συνήθως εμπεδώνεται η ορθή γραφή. Αυτήν τη διαδικασία συνήθως οι μαθητές την βρίσκουν βαρετή και χάνουν το κέφι τους. Υπάρχουν ωστόσο διάφοροι τρόποι, για να δώσει ο καθηγητής χρώμα και κίνητρα στην εκμάθηση της ορθογραφίας.
Καταρχάς δεν παίρνουμε ως δεδομένο, ότι όλοι οι μαθητές ανήκουν στον ίδιο μαθησιακό τύπο. Προσπαθούμε να προσεγγίσουμε τη διαδικασία ανάλογα με τους διαφορετικούς μαθησιακούς τύπους των μαθητών.
11.      Ορθογραφία για οπτικούς τύπους
Δίνουμε στους μαθητές την ορθογραφία εκτυπωμένη σένα φύλλο χαρτί. Του αφήνουμε ένα χρονικό διάστημα να το διαβάσει και να το αποστηθίσει.
Το παιδί γυρίζει το φύλλο ανάποδα και γράφει ό, τι θυμάται. Όπου χρειάζεται βοηθούμε με υπαγόρευση.
ή
Ο μαθητής γράφει τις δύσκολες λέξεις σε μικρά χαρτάκια-χαρτονάκια (σαν flashcards). Βρίσκει το άρθρο και τη σημασία και τα γράφει στο πίσω μέρος από το καρτελάκι.

22.  Ορθογραφία για ακουστικούς τύπους
Ο μαθητής (ή  εσείς ) ηχογραφεί την υπαγόρευση με αργό ρυθμό με το κινητό του ή το μικρόφωνο του υπολογιστή. Έτσι μπορεί να κάνει μόνο του την ορθογραφία, στο ρυθμό που θέλει ή μπορεί, πατώντας απλά το play ή το pause.
ή
Χωρίζετε τους μαθητές σε ομάδες 3 ή 4 ή και παραπάνω ατόμων. Ένας είναι το αφεντικό και οι άλλοι είναι οι γραμματείς του. Το αφεντικό υπαγορεύει το κείμενο και οι γραμματείς το γράφουν. Το αφεντικό διαβάζει μετά τα κείμενα και διορθώνει τα λάθη. Αυτός με τα περισσότερα λάθη απολύεται.

33.      Ορθογραφία για κινητικούς τύπους
Ο μαθητής τοποθετεί το κείμενο της ορθογραφίας σε ένα απομακρυσμένο σημείο. Πηγαίνει εκεί για 2-3 δευτερόλεπτα, το κοιτάει και γυρίζει στη θέση του για να γράψει όσο από το κείμενο θυμάται. Αυτό επαναλαμβάνεται μέχρι να συμπληρώσει όλο το κείμενο

44.     Ορθογραφία για απτικούς τύπους
Χωρίζουμε σε ομάδες δύο ατόμων. Ο ένας μαθητής παίρνει από τον καθηγητή καρτελάκι με λέξεις και ένα καλαμάκι από σουβλάκι ή ένα στυλό με κλειστό καπάκι. Με το καλαμάκι ή το στυλό «γράφει» τη λέξη στο βραχίονα του άλλου μαθητή. Εκείνος πρέπει να «διαβάσει» τη λέξη και να τη γράψει στο τετράδιό του. Γίνεται ο έλεγχος και αλλάζουν οι ρόλοι.